Marleens story - Reisverslag uit Cazorla, Spanje van Jan en Marleen Bastiaanssen en Lucas - WaarBenJij.nu Marleens story - Reisverslag uit Cazorla, Spanje van Jan en Marleen Bastiaanssen en Lucas - WaarBenJij.nu

Marleens story

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marleen

23 April 2016 | Spanje, Cazorla

Marleens story...

Jan and me needed to bridge a few hundred kilometers from the coast, where Jan's sister lives, till the route that we wanted to be on....the Andalucia Biketrail.
Jan found a bike route for that stretch on the computer, so he printed it off and off we went. Little did we know about the area. Just some hills, but nothing major we thought.
Well, it worked out to be quite an adventure!
The first day was "easy" rather flat and covered 60 km, from Alicante till Murcia, to get us used to being on a saddle again.
The second day was a total surprise of horribleness!! Full of nasty climbs, short downhill bits, and then more nasty climbing...pretty awful! It rocked our good feelings quite a bit, also because our fitness wasn't ready for this effort yet. But even then we didn't realize where this was leading to....we stayed in a camping ground.
Day 3 saw us riding into desolated areas with deserted and ruined houses. We saw big fields with almond trees, barren hills, and we didn't see any people for hours. I felt close to crying a couple of times, because it was so hard again. Did NOT like this adventure at all. When we finally reached a village and asked for a camping or hotel, they told us, that there was nothing at all. We either had to go on for another 44 km or go back 6 km to find a hotel. We chose to do the latter, since we were so tired. We found hotel Zorro, and even the owner, after a phone call from a local farmer and were very glad to have a warm room and bed. Phew!
Day 4, the scenery gradually changed from hills to mountains and became more and more beautiful. A great help on another hard day!! At the end of which we arrived at an attractive mountain village. We put up our tent on the local campground, very cold there and decided to go and explore Nerpio. We needed some supplies. But as we walked past the church, we found a bar, where we ordered some tapas and wine. Boy, did I enjoy that! We had olives, pork, potato salad, cheese....YUM. And sitting there really made up for all the hardship!
Day 5. We are now really in the mountains and drive through the clouds, feels like rain. As we descent, I realize that my brakes are not functioning very well. So we stop and Jan replaces my old brake pads for new ones. That feels a lot better since we have to go down heaps into the canyon. It is so beautiful now, big, orange coloured, rocky walls surround us, we hear waterfalls and the views are spectacular. We stopped at a very flash restaurant and since it is past lunchtime and we had nothing much in our bags, we decided to take the " menu of the day". This means that you get an entree, a main, a dessert and a bottle of wine. You can choose out of 3-4 things each time. We just took a gamble each time, since we did not understand the Spanish waitress, except for the tiramisu for dessert :-)). Of course there is bread on the table as well. In other words a big big meal, and very well cooked. We came out of there really full and a it tipsy. Luckily it was only 5 km to the one and only hotel in the area, Rio Zumeta. We had a really warm room, a shower, did some washing that dried overnight, all great!
Day 6. By now I am really starting to enjoy this adventure! The views are gorgeous and the biking is going better all the time. We follow the river upstream, slowly climbing out of the canyon again. The road is pretty bad, full of holes, but doable. We work hard, sweat and keep going. We know that we can reach the place, where we can go onto our real bike route, the Benjaminse bike trail from Barcelona to Malaga/Sevilla. We find a coffee and shop in a village on the way. Clearly we are coming back to civilization, there are more cars too, one every hour or so, and we see council workers in the forest, and the odd recreational area. We arrive in Hornes! We made it! Had an ice cream to celebrate!
Then we decided to do another 16 km to go to the campground....not so much fun... We arrived on a totally deserted campground and it was cold, brrrr. So the best thing to do was to rest, eat, drink and have a very early night.
Well this was another notorious adventure, that would never have happened to me, had I not chosen to share my life with Jan! It was hard, great and amazing!!

Today we are in Cazorla. On Friday we did 67 km of which 40 km was pretty easy, going up and down rather evenly, but then we had to cross a mountain pass. The gradient was 8% for about 4km. So that was tough, but we did well, also because our legs have had some practice by now. And really, I feel quite proud always, making it to the top!! And then you get the reward of zooming down the other side, for lots of kilometers!
We came to this pitoresque place , Cazorla, and found the beautiful campground. We are very high up against the hill and see the town from our tent.
Today we took the day of. We went to the market and bought some leggings for me, since it is really cold here, we went out for another midday meal ( they are so good!!) and spent the rest of the afternoon and the early evening talking to people. What a great day! I will be able to think about these conversations tomorrow, when I am pedaling the hills again ;-)
From here we will go on our way to Córdoba. Slowly. The weather will get warmer and we are ready for it!
Till next time, with love to you all, Marleen

In het Nederlands....
We moesten dus van Willemijn (Jan's oudste zus)en Hans hun huis in de buurt van Alicante, op de fietsroute zien te komen. Jan had een route gevonden op de computer, via de Siërra de Segura, die geschikt zou zijn voor de fiets.
Wij hadden niet echt in de gaten dat dit een serieus gebergte was, met in het midden een kloof....maar in het kort reden we eerst door een zeer geniepig heuvellandschap de bergen in om er later, na de rivier en de kloof en het stuwmeer, weer via de hoge bergen uit te klimmen. We zaten zo hoog, dat het flink koud was, dus handschoenen en trui en jas waren echt nodig, zeker bij de afdalingen
Het was een bleek een harde start van deze fietstocht. Onze conditie was nog niet op pijl natuurlijk en de hellingen vaak meer dan 9-10% schat ik, want af en toe moesten we een stuk lopen en dat kenden we niet van onze vroegere fietstochten. We vonden het best zwaar. En daarom maakten we ook 2x een kortere afstand dan normaal.
Maar zoals gewoonlijk zaten er ook leuke verrassingen in, zoals bijvoorbeeld het dorpje Nerpio, schilderachtig gelegen tegen de rotswand, waar we naast de kerk een barretje aantroffen en waar we heerlijk tapas met een glaasje wijn hebben gebruikt! Lekker bijkomend van de zware rit en genietend van de authentieke omgeving. Of het luxe restaurant dat we bij de kloof vonden, waar we een "menu de dia" namen, voorgerecht, hoofdgerecht, dessert, koffie en een fles wijn, voor €15,- pp en alles super lekker!! En waar we daarna 5 km verder in hotel Rio Zumeta gingen slapen, in een heerlijk verwarmde kamer, met ligbad en waar we ook nog de was konden doen aangezien het toch wel zou drogen...
Het was prachtig in de kloof, hoge roodkleurige rotsen, bloeiende bomen. Boven op de bergen waren de uitzichten fantastisch etc.
Intussen had Jan mijn fiets ook al een keer moeten repareren, want remmen bleken niet zo best, en met die sterke afdalingen heb je die echt wel nodig. Ik probeer mijn snelheid onder controle te houden, terwijl Jan juist flink hard naar beneden suist.
Pas op de laatste dag realiseerden we, in wat voor verlatenheid we gereden hadden want allengs kwamen er weer auto's voorbij en zagen we weer mensen en kwam er wat meer bebouwing....en ook realiseerden we ons toen pas, hoe hoog we hadden gezeten...13 kilometer daalden we af tot aan Hornes, het stadje op onze route!
Het was echt een overwinning om dit plaatsje te bereiken.
Nu kunnen we zien op wat voor terrein we gaan fietsen de volgende dag, hoera!

Het is nu zaterdag 23 april. Vrijdag de 22 fietsten we 67 km. Eerst glooiend op en neer ongeveer 40, langs een groot stuwmeer, door dennenbossen en daarna langs de rivier. We zijn inmiddels in Andalusië aangekomen. Ook dit is nog bergachtig gebied en na de lunch moesten we die bergen over, via een pas. Dat betekende 4 km van 8% stijgen. Dat is pittig, en dat stond ook in het boekje, maar het ging goed! Al die dagen van te voren hebben ons wel weer goeie fietsbenen bezorgd! En zo kwamen we aan in het leuke plaatsje Cazorla, waar we een heel prettige camping vonden, tegen de berg aan, met prachtig uitzicht op het stadje. We zijn 'n extra nachtje hier gebleven. Vandaag hebben we een legging voor mij gekocht op een marktje (het is behoorlijk koud) en weer eens heerlijke menu de dia genomen in "Meson Leandro". 'S middags hebben we pratend doorgebracht met de camping eigenaresse en met andere gasten. 'S avonds waren we uitgenodigd door Hans en Teuni, op de koffie. Zo hoor je weer een hele hoop levensverhalen en blijkt iedereen iets anders te vertellen hebben, interessant! Kortom een hele gezellige rustdag!
Het regende ook weer, maar morgen is ons zon beloofd ;-)!
Voor nu, welterusten, groetjes, Marleen





  • 23 April 2016 - 23:38

    Ingeborg Westerbeek:

    Hallo Marleen en Jan,

    Marleen, dat wordt dus een verjaardag op de fiets! Alvast hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag! Over 2 dagen doe ik je na ;-)
    Ik vind het geweldig wat jullie presteren. Ik doe het je niet na.
    Op dit moment ben ik vooral bezig met mijn moeder. Het gaat niet zo goed met haar, maar binnen een leeftijd van 92 bijna 93, mag je niet zoveel verwachten.
    Daarnaast zit ik natuurlijk ook met einde loopbaan en dat loopt ook niet zoals gewenst. Waarschijnlijk kom ik in een arbeidsconflict. Ik heb een super goede beoordeling en ... ik moet toch plaats maken. Niet erg, maar daar moet wel een redelijke vergoeding tegenover staan. Helaas probeert men mij met een aalmoes weg te laten gaan en dat pik ik niet. Het wordt dus financiële strijd en dat kost veel energie. Je hoort er tzt over. ;-).
    Wel mooi natuurlijk, dat mijn reis naar Nieuw Zeeland dichterbij komt!!!
    Veel liefs en kusjes voor je verjaardag!
    Ingeborg

  • 24 April 2016 - 00:19

    Willemijn En Hans:

    Hi Marleen en Jan,

    Goh, wat een verhaal, geweldig!! Bedankt!! Tja, die bergen hebben jullie aardig verrast. Tja, was ook moeilijk te zien op die kaart, maar jullie hebben het gered!! Proficiat...het was ook echt afzien!
    Hier lekker rustig, Hans zit voor 1 week in Nederland. De bar van zijn zoon Stijn wordt vanavond geopend, tenminste proefgedraaid begreep ik, de officiele komt later. Hans heeft nog plafonds meegeschilderd in die bar en meegeklust.
    Hier in Dolores is het gastenhuisje bijna klaar. De patiovloer is mooi blauw geworden, wordt maandag nog 1x gedaan en het dak is klaar. Nu de rest nog schilderen, kunnen we waarschijnlijk zelf wel.
    Verder is er natuurlijk veel te doen in de tuin, het onkruid groeit als kool en door de warmte moet er veel gesproeid worden....ook in de boomgaard, dubbel werk nu Hans er niet is. Hij komt as dinsdag weer terug en woensdag komt Liselot met man en 3 teeners voor 8 dagen. Druk dus, maar wel leuk.
    Enfin, jullie wens ik een hele goeie reis verder. Geniet van Cordoba...enne Marleen alvast gefeliciteerd met je verjaardag!!we zullen er een toast op uitbrengen!!

  • 24 April 2016 - 01:44

    Anja:

    Hey zussie, wat fijn weer wat van je te horen. Uit de toon waarin je schrijft, maak ik op dat het goed met je gaat. Het zal geen makkie zijn, maar als je maar zo nu en dan kunt uitrusten, komt het wel goed. Jan gaat maandag je fiets toch wel versieren, hè! Dat iedereen die je tegenkomt maar ziet dat je jarig bent!!!!! Vast een fijne verjaardag morgen en ik app je nog wel. Xxxx ook van Henk!

  • 24 April 2016 - 11:42

    Nicolette:

    Petje af voor beiden, maar ik begrijp dat er behalve afgezien ook met volle teugen is genoten en dat de kick van "yes I can" veel adrenaline geeft om telkens maar weer die berg op de klauteren. Succes, blijf voorzichtig, nog heel veel meer genot toegewenst en alvast een hele fijne verjaardag, met en 'ultra light' versierde fiets.

  • 24 April 2016 - 17:03

    Ietje Oerlemans:

    Wat een hachelijk avontuur hebben jullie weer gehad. Geweldig wat een conditie jullie in een paar dagen hebben opgebouwd.
    Lieve Marleen, alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag en helaas kan Jan de Groot jou geen Bossche Bol komen brengen!!! Als je weer terug bent in Den Bosch hou je deze van mij tegoed.
    Veel succes met jullie verdere fietsvakantie en tot jullie volgende verslag.

  • 24 April 2016 - 19:08

    Els:

    Hoi Marleen en Jan, wat een avontuur weer. Ik krijg al zadelpijn bij het lezen ervan. Petje af!
    Het ergste lijkt achter de rug nu jullie conditie weer is opgebouwd, maar ik kan me goed voorstellen dat het huilen je af en toe nader stond dan het lachen. Het gaat je weer lukken Marleen met een locomotief als Jan. Ik fiets in gedachte met jullie mee. Bonne route, succes en veel sterkte voor de moeilijke etappes.

  • 24 April 2016 - 20:14

    Jan En Gidy:

    Wat een pittig begin‼️ We dachten dat het bij jullie wel warmer zou zijn, dus niet. Wat een avontuur weer. Marleen gefeliciteerd met je 64 e verjaardag! Ik in augustus . Wat fantastisch op deze leeftijd dit nog te kunnen doen. Fijne fietstoscht verder

  • 24 April 2016 - 22:19

    Jan En Marleen Bastiaanssen En Lucas:

    Goh, wat hartverwarmend, al deze lieve, leuke en hartelijke reacties! Dank jullie wel, het geeft de fietser moed, écht waar!
    Ja, Inge, dat wordt bijpraten in juli hè? Sterkte met je moeder, dat zal vast niet fijn voor je zijn, haar zo te zien....en met de conflicten op school. Ik hoor wel hoe t afloopt...
    Willemijn, fijn om te horen hoe t met jou gaat, veel plezier met de volgende gasten!
    Anja, ik moest me toch lachen om jouw idee om mijn fiets te versieren...daar waren we nog niet op gekomen, en samen met de reactie van Nicolette heeft t opgeleverd dat we morgen ballonnetjes gaan kopen :-)). Als t lukt sturen we nog wel een fotootje!
    Hoi Ietje, ja, wij gaan samen weer iets drinken in Den Bosch he? Maar intussen eten we er hier ook heel goed van hoor! Sjonge, die Spanjaarden maken het leven wel tot een feestje in die restaurants!! Heerlijk! Overigens, ik hoor niks van Vincent, is hij wel oké? Doe hem de groetjes aub?!
    Dank je wel voor t meeleven Els, en inderdaad, ik heb een Goei Maatje bij me, die ook luistert als t even niet zo goed gaat, en dan snel een hotelletje vindt! Ideaal! Komt vast goed hoor!
    En tot slot, Jan en Gidy ( ik denk dat Jan schreef ) wat ben ik blij wat van jullie te horen...ik dacht al dat er iets mis ging in de communicatie. Fijn dat jullie er zijn!
    En iedereen, bedankt voor de felicitaties!! Ik worstel erg met de rimpelvorming, die zich gestaag voortzet en mij iedere keer laat schrikken van mijn spiegelbeeld....maar ja, blijkbaar moet het zo zijn...:-(.
    Gelukkig voel ik me meestentijds fit en gezond en happy en dat hoop ik inderdaad nog lang te blijven! En morgen mogen we dan toch echt eindelijk zingen: when I get older, loosing my hair, many years from now...etc etc
    Lots of love to everyone, Marleen xxx

  • 24 April 2016 - 22:19

    Jan En Marleen Bastiaanssen En Lucas:

    Goh, wat hartverwarmend, al deze lieve, leuke en hartelijke reacties! Dank jullie wel, het geeft de fietser moed, écht waar!
    Ja, Inge, dat wordt bijpraten in juli hè? Sterkte met je moeder, dat zal vast niet fijn voor je zijn, haar zo te zien....en met de conflicten op school. Ik hoor wel hoe t afloopt...
    Willemijn, fijn om te horen hoe t met jou gaat, veel plezier met de volgende gasten!
    Anja, ik moest me toch lachen om jouw idee om mijn fiets te versieren...daar waren we nog niet op gekomen, en samen met de reactie van Nicolette heeft t opgeleverd dat we morgen ballonnetjes gaan kopen :-)). Als t lukt sturen we nog wel een fotootje!
    Hoi Ietje, ja, wij gaan samen weer iets drinken in Den Bosch he? Maar intussen eten we er hier ook heel goed van hoor! Sjonge, die Spanjaarden maken het leven wel tot een feestje in die restaurants!! Heerlijk! Overigens, ik hoor niks van Vincent, is hij wel oké? Doe hem de groetjes aub?!
    Dank je wel voor t meeleven Els, en inderdaad, ik heb een Goei Maatje bij me, die ook luistert als t even niet zo goed gaat, en dan snel een hotelletje vindt! Ideaal! Komt vast goed hoor!
    En tot slot, Jan en Gidy ( ik denk dat Jan schreef ) wat ben ik blij wat van jullie te horen...ik dacht al dat er iets mis ging in de communicatie. Fijn dat jullie er zijn!
    En iedereen, bedankt voor de felicitaties!! Ik worstel erg met de rimpelvorming, die zich gestaag voortzet en mij iedere keer laat schrikken van mijn spiegelbeeld....maar ja, blijkbaar moet het zo zijn...:-(.
    Gelukkig voel ik me meestentijds fit en gezond en happy en dat hoop ik inderdaad nog lang te blijven! En morgen mogen we dan toch echt eindelijk zingen: when I get older, loosing my hair, many years from now...etc etc
    Lots of love to everyone, Marleen xxx

  • 25 April 2016 - 17:59

    Klaas En Ineke:

    Hallo Jan en Marleen,
    Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Ballonnen aan de fiets?
    Hopelijk loopt/fietst alles naar wens en misschien kruisen onze wegen elkaar in Frankrijk.

  • 25 April 2016 - 21:00

    Ance:

    Hallo Marleen en Jan,

    Allereerst natuurlijk van harte gefeliciteerd met je verjaardag Marleen. Dit jaar fietsend dus. Hopelijk geniet je er toch van.
    Als ik zo jullie verhaal lees, maken jullie weer van alles mee.
    Fijn dat je ook nog steeds verrast wordt door van alles.
    Ik vind het erg knap dat jullie zo blijmoedig steeds weer op de fiets stappen.
    Geniet dus maar van de mooie dingen.
    Hier in Nederland is het koud en nat. Het heeft zelfs gesneeuwd in het noorden.
    Succes met jullie verdere tocht.
    Liefs
    Ance en Huub

  • 26 April 2016 - 19:24

    Connie3:

    Gefeliciteerd was via facebook al gebeurd, washet een beetje feest?
    En gaat het fietsen lekker? Niet te warm? Wij hebben de kachel weer aann en kijken intussen buiten naar de hagelstenen. Het is koud hier. Morgen koningsdag dus vrije dag.
    Veel energie en veel plezier en tot later..... x connie

  • 26 April 2016 - 21:37

    Jan En Marleen Bastiaanssen En Lucas:

    Hallo Klaas en Ineke! Wat fijn om iets van jullie te horen! Nu weet ik dat bij jullie alles oké is! Goed zo, en houden zo, tot jullie weer op de fiets stappen! Ja hoor, Jan had inderdaad mijn fiets versierd met ballonnen :-))) hartstikke leuk! En hij zong regelmatig: "lang zal ze leven" onderweg, geweldig! Vandaag was een superdag, de hele dag op een "via verde". Dwz een fietsroute op een oud treintraject. Lekker rustig en gelijkmatig en mooi. Helaas viel ik een keer (dat gebeurt nogal eens....) en moest Jan de kiezels uit mijn knie pulliken.... Maar hij is een goeie dokter en ik ben weer oké. Ik hoop ook dat wij elkaar ontmoeten!! Xxx
    Dank je wel Ance! Ik had echt een leuke verjaardag, zie hierboven! Dank je wel voor de felicitaties en goede wensen. Dat komt goed hoor! We zullen straks in Den Bosch weer eens een avondje samen hebben!
    Hoi Connie! Behalve die val, is alles prima! Dank je voor de felicitatie! Ik weet niet of ik ouder worden zo'n succes vind...maar ja, je houdt het niet tegen, helaas! Jan is wel een goeie in het stimuleren van genieten zolang je kunt, en ik luister wel! Spanje is wel een geniet-land! We eten en drinken en hebben plezier, naast het fietsen! Geweldig! :-))) veel liefs van ons en tot juli!
    Xxx Marleen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan en Marleen

Jan en Marleen leven eigenlijk als 'n soort nomaden, hoewel ze wel 2 huizen hebben maar jan wil steeds op reis, dus..... Meestal zijn ze tegenwoordig 6 maanden in Europa en 6 maanden in NZ. Jan en Marleen hebben 3 volwassen kinderen en 5 kleinkinderen. Jan and Marleen live a travelling life, often 6 months in Europe and 6 months in New Zealand and in between they travel to please Jan and Marleen follows happily. They have 3 adult children and 5 grandchildren in NZ. Jan was born in the first half of last centrury and Marleen in the second half. On the pictures you will see the difference!

Actief sinds 31 Maart 2016
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 22520

Voorgaande reizen:

14 Mei 2019 - 15 Oktober 2019

Sailing through the Pacific Ocean

07 Augustus 2018 - 19 September 2018

Biking to Rome

06 Juni 2017 - 15 Augustus 2017

Biking to the Black Sea.

01 April 2016 - 01 Juli 2016

Biking from Andalusia to 's-Hertogenbosch

Landen bezocht: