PARIS AND PARIJS - Reisverslag uit Compiègne, Frankrijk van Jan en Marleen Bastiaanssen en Lucas - WaarBenJij.nu PARIS AND PARIJS - Reisverslag uit Compiègne, Frankrijk van Jan en Marleen Bastiaanssen en Lucas - WaarBenJij.nu

PARIS AND PARIJS

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan en Marleen

21 Juni 2016 | Frankrijk, Compiègne

Where did Marleen leave you, english readers, behind?
Somewhere south of Poitiers, I suppose......
And then we spent several nights on camping grounds in Ozain, Beaugency, Orleans south and Andonville on our ride further north, to Paris.
The weather was often awful and many roads were flooded; chaussee inondee, the French say. The advantage was that we didn't see a single soul there, but for us it was an extra bonus and excitement to try and cross the floods and we managed ( see the pictures)
In Villiers-s-Orge, just south of Paris we found the last camping ground, to put up our wet tent on the slippery, muddy grass, but there were no other options available. All hotels were "complet" because of the european soccer games in France.
Dirty and unpleasant showers, but are they pleasant anywhere?

It was not easy to find our bike road along small paths to Paris-City but many hours later, with the help of many friendly frenchmen and women, we reached Avenue General Leclerc, Pantheon, the Seine, Saint Germain, the Notre Dame, and via Boulevard De Sebastopol we left again near Gare du Nord and Gare de l'Est.
Riding along Canal du Ourcq we went north ( it so handy to have a compass on your bike!) until the suburb of Servan where we met a man in a nice white sjellabba, who decided to guide us with his car to a hotel in an African quarter of Paris.
Amazing! 100% African. A lot of old cars and feasting people on the streets with rubbish, cans of beer and laughter and...a reasonable hotel with great service and coffee.
Not easy to find our route back along the canal but again, many people advised us.
We circled around the airport of Charles de Gaulle and with the planes and rain above us we got soaking wet and we decided after 50 km to look for some kind of accommodation but we asked in all the villages we passed but with no result until we were 50 kms further in Compiegne where we found a bed in the same place where we slept 2 years ago on our way to Santiago de Compostella.
Yes, yesterday we did 100 kms in the rain and I can tell you that Marleen is incredibly tough. No complaints, just kept going...
We were not tired, hills do not bother us anymore, kms don't exhaust us after passing the 4000 yesterday in the rain, but, although we feel well, we are SICK of all the rain!
And that's why we decided to get stuck here until we see the sun again and we are positive that that will happen tomorrow when we will leave earlyish so we arrive early afternoon somewhere on a camping ground where we can dry all our gear, but tomorrow we still have to bike with wet socks in wet shoes....
Only about 400 km to go......
Cheers
Jan

En nou vur de ollanders:
Via nachten op campings in respectievelijk Ozain, Beaugency, Orleans zuid en Andonville reden we noordwaarts, richting Parijs.
Het weer was niet om naar huis te schrijven, maar doe het toch maar.
Vele gebieden stonden onder water en wegen waren soms afgezet met 'n bord "chaussee inondee"' maar we lieten ons niet afschrikken; deze wegen waren ook kompleet verkeersvrij. Het water kwam nooit hoger dan de assen van de wielen; de voortassen hingen dan wel in het water maar die zijn waterdicht, tenminste toen nog wel ( later in Parijs reed Marleen tegen een paaltje en nu lekt er een tas)
Aan de zuidrand van Parijs, in Villiers-s-Orge, vonden we de laatste camping en na wat aanhouden het laatste plaatsje. Alles was modderig, maar een hotel was zeker niet meer te vinden met de Europese kampioenschappen voetbal aan de gang in Parijs.
Alles vochtig, de vloer van de tent en de slaapmatjes van onder, maar we sliepen, zoals altijd toch prima.
De WC's en douches waren erg onaantrekkelijk, maar zijn ze dat ooit?
Moeilijk was het toen om Parijs binnen te komen vanuit het zuiden met de fiets.
We reden uren lang langs het riviertje de Yvette langs glibberige, modderige grindpaden; moeilijk om niet uit te glijden maar nog moeilijker om de weg niet te verliezen wat ons wel 'n paar keer gebeurde en wat extra km's en uren extra kostte.
Bij Montrouge kwamen we dan toch de grote stad binnen!
Het was heerlijk om door het centrum van Parijs te rijden, Avenue General Leclerc, Pantheon, de Seine, Saint Germain oversteken naar de Notre Dame, en via Boulevard De Sebastopol richting Gare du Nord en Gare de l'Est naar het noorden na een pilsje en een ijsje langs het water.
Het was zondag de 19de Juni 2016, druk in de stad en het weer werkte ook eens mee. Via een fietspad langs Canal de Ourcq, waar we uren langs reden, verlieten we Parijs.
En dan weer een slaapplaats vinden..niet makkelijk.
In Sevran spraken we een man aan in een witte djellabba die wel een hotel wist voor ons. Hij moest eerst even geld pinnen en reed toen met zijn auto langzaam voor ons uit naar een compleet zwarte wijk. Echt 100% Afrikanen hier in die hoogbouw en allemaal op straat, de straten blokkerend met auto's en bier drinkende donkere mannen overal. Het zag er erg gezellig uit, lekker ongeregeld; er werd hier volop geleefd en er was een vrij redelijk hotel met goede service!
En er was ook nog een goede Chinees in de buurt.
Moeilijk om de volgende dag onze route naar het noorden weer terug te vinden en door de regen reden we verder, rondom het vliegveld Charles de Gaulle en verder.
Na 50 km waren we al behoorlijk nat en zochten we al naar accommodatie...geen enkel dorp dat we passeren had wat en we fietsten maar door en de regen bleef maar vallen...we reden nog eens 50 km voordat we in de stad Compiegne aankwamen, nog steeds in de regen en waar we logies vonden in een plaats we 2 jaar geleden ook eens sliepen.
We waren zeiknat.
Het is dinsdag de 21ste Juni nu, de langste dag van de zomer, maar het miezert nog en omdat alles nog nat is van gisteren, besluiten we de dag hier in Compiegne, door te brengen en jullie weer eens op de hoogte te brengen van onze nattigheid.
Positief blijven: morgen wordt het vast en zeker prachtig zomerweer en gaan we weer kamperen.
Nog maar 3 of 400 km en das kattenpis.
Groeten
Jan

• 21 Juni 2016 - 15:28

Connie:

Op naar de laatste paar honderd, hoogstwaarschijnlijk in de regen, maar woensdag wordt het mooi!

• 21 Juni 2016 - 15:38

Jan En Marleen Bastiaanssen En Lucas:

Zoo, die Connie, binnen 5 minuten reageren! De foto's stonden er ws nog niet op toen...
    Wist je al dat we bij jullie langskomen al we NL binnenrijden?

• 21 Juni 2016 - 17:48

Hans Reversma:

Hoi lieve mensen ....koning en koningin van de weg! Fantastisch dat jullie al in en voorbij Parijs zijn....en dat met die voortdurende water-weerstand....ongelofelijk! Petje af en dikke knuffel. Het droge zonnige weer heeft zich hier bij ons in Spanje verstopt. We zullen er wat van inpakken en jullie kant op sturen voor de laatste ruk. Veel 'courage' en non chance van ons beiden. Met knuffel...Hans

• 21 Juni 2016 - 22:42

Janneke:

God the weather sounds ridiculously crap!! You poor people!! You're doing amazingly, of course, we wouldn't expect anything less of you. But what a shame that you're missing the beauty of France. I'm in Melbourne for a conference and after the work part is done I'll have 5 hours to explore the city. I'm thinking of putting my bag in a locker at Flinders station and renting a bike to bike along the river Yarra. Let's hope it stays dry here... Lots of love and good luck with the last 10 days. xx Janneke

• 21 Juni 2016 - 23:34

Ingeborg Westerbeek:

Hallo Jan en Marleen,

Het is hier niet veel beter. De zomer is ingezet met veel regen. De laatste schoolweken komen eraan en dan is het ook voor ons vakantie. Dan zijn jullie vast in Nederland. Ik verheug me erop en hoop voor jullie dat het laatste eindje voorspoedig verloopt.
    Liefs xxx
    Ingeborg

• 21 Juni 2016 - 23:47

Rick:

Pffffffffff.....wat mistroostig, al die nattigheid. Maar...ook hier komt een eind aan ... oooit... haha. Gewoon de moed er in houden en blijven genieten!!! De zon komt er aan hoor....chin up and enjoy!!!♥

• 22 Juni 2016 - 09:15

Jacqueline:

ik snap niet hoe jullie dat toch doen! Petje af hoor. Veel succes met de laatste loodjes en gauw tot ziens ziens. Liefs

• 22 Juni 2016 - 14:10

Rene:

Vandaag een stuk beter met het weer zeker! Hier wel. Nog lekker even door de zon fietsen, da's een fijne winding down toch? Vive les Belges! Succes raddraaiers!

• 24 Juni 2016 - 12:11

Jan En Marleen Bastiaanssen En Lucas:

Bedankt voor al de reacties and aanmoedigingen. Jazekers, houden wij chin up en genieten van onze raddraaiing, maar vandaag even niet; we blijven 'n dagje hangen in Cambrai anders komen we te smerig thuis. Gr Jan